משלוח חינם לנקודת חלוקה בקניה מעל 150 שקלים

הופעת אורח: ד״ר מונה כידון על אודות האבחנה שבין דרגות שונות של אלרגיה

פורסם ע"י Allie Kashkash בתאריך

לאחרונה נתקלתי במספר שאלות שהועלו ברשת החברתית בנושא גילוי אלרגיה ורמות של אלרגיה למשל ״איך אני יודע אם האלרגיה מסכנת חיים?״, ״האם בדיקת דם לגילוי אלרגיה אמינה?" ו- ״האם יש משמעות לחומרת התגובה לאחר טסט עורי?״ למקרא השאלות ותשובות הגולשים ומכיוון שהנושא מאוד חשוב, הפניתי מקצת מהשאלות לד"ר מונה כידון, מנהלת מרפאת אלרגיה ילדים בבית החולים שיבה- תל השומר, על מנת שתוכל לשפוך אור על הנושא:

1. מהן הדרכים השונות לאבחן אלרגיה? מה ההבדל בין טסט עורי, בדיקת דם ומבחן תגר?

אלרגיה מיידית למזונות תלויה בנוכחות של נוגדנים מסוג E המכוונים באופן ספציפי למזון מסוים.
שיטות הבדיקה של נוכחות הנוגדנים הללו: 1) בדיקה עורית  2) בדיקת רמת הנוגדנים כנגד מזון ספציפי בבדיקת דם.
למרות שבהיעדר נוגדנים מסוג E הסיכוי לאלרגיה למזון הוא קטן מאוד, עצם נוכחותם של נוגדנים אלה אינה ערובה חד-משמעית לכך שילד יפתח תגובה של אלרגיה כשיאכל את המזון. כלומר נוכחותם של נוגדנים מסוג E הוא תנאי הכרחי אולם לא מספיק כדי לפתח תגובה אלרגית.
מבחן "תגר" - מבחן במהלכו ילד צורך את המזון שלגביו קיים החשד תחת השגחה רפואית. מטבע הדברים, זהו המבחן היחיד שמאשר או שולל אלרגיה באופן חד-משמעי.

2. האם טסטים עוריים מצביעים גם על חומרת האלרגיה?

 כל אלרגיה מיידית למזון, שנגרמת ע״י נוגדנים מסוג E  עלולה לסכן חיים, ללא כל קשר לרמת הנוגדנים בדם או גודל התגובה העורית של הילד.

3. מה המשמעות של תוצאות בדיקת ראסט? מתי כדאי לבצע בדיקה הזאת?
בדיקת רמת הנוגדנים מסוג E הספציפיים למזון (הנקרא בטעות בדיקת RAST) יכולה במקרים מסויימים לנבא את הנטייה של האלרגיה לעבור או להתמיד. לפחות בשנים הראשונות (בעיקר בחלב וביצה).
בנוסף מקובל לעקוב אחרי רמות אלה עבור ילדים הנמצאים בתהליך של התערבות/טיפול/דה-סנסיטיזציה.

4. מה זה אלרגיה מסכנת חיים? איך אני יודע אם לילד שלי יש אלרגיה מסכנת חיים?

כל אלרגיה מיידית למזון, המנוהלת ע״י נוגדנים מסוג E  עלולה לסכן חיים ללא כל קשר לרמת הנוגדנים בדם או גודל התגובה העורית של הילד. עוצמתה וחומרתה של התגובה הנצפית קשורה במגוון רחב של גורמים כגון נוכחות של אסטמה בלתי מאוזנת, כמות האלרגן שנבלע, סוג האלרגן, נוכחות של מחלת חום או מאמץ גופני וכ"ו. לא ניתן לצפות מראש מה תהיה חומרת התגובה הבאה על-פי מדדים כמו רמת הנוגדנים או תגובות קודמות לחשיפה למזון האלרגני

5. האם יש דבר כזה אלרגיה ברמה נמוכה/לא מסכנת חיים?

ישנן צורות שונות של אלרגיות כגון זו שמוגבלת למערכת העיכול או לדוגמה מחלת צליאק.
ואולם, אלרגיה מיידית הקשורה בנוכחות והפעלה של נוגדן מסוג E, לעולם עלולה לסכן חיים!


אני מקווה שתשובותיה של ד״ר כידון מבהירות, ולו במעט את כי למעשה לא קיים מושג של דרגות חומרה שונות של אלרגיה. על כן, כל ילד שמאובחן כסובל מאלרגיה ע״י בדיקת טסט עורי נמצא בסכנת חיים!

אשמח לשאלות נוספות!


שתף את הפוסט



← הפוסט הקודם הפוסט הבא →


אין תגובות

השאר תגובה

שים לב, תגובות חייבות להיות מאושרות לפני שיפורסמו.