משלוח חינם לנקודת חלוקה בקניה מעל 150 שקלים

בואו נדבר על ״עלול להכיל״

פורסם ע"י Allie Kashkash בתאריך

בחיי! לדעת מה מותר או אסור לילד אלרגי לאכול זה קשה!

בואו נדבר קצת על הקונספט של מאכלים ש"עלולים להכיל״ אלרגנים.

מה זה אומר ״עלול להכיל״, ״מיוצר בסביבה של…״ או כל ניסוח דומה אחר? מבלי להיכנס לפרשנות מורכבת של המינוח, זה אומר בפשטות שקיים סיכוי שאותו מזון מכיל את האלרגן. באיזו כמות? לא נוכל לדעת. האם האלרגן בהחלט נמצא באותו המזון? התשובה לכך היא שלילית. האם שווה לקחת את הסיכון? לדעתי ממש לא!

נדב היום לא אוכל שום דבר שעלול להכיל עקבות של בוטנים או אגוזים. בשבילי זה פשוט לא שווה את הסיכון. לנדב היה התקף אנפילקטי שהצריך שימוש באפיפן לפני קצת יותר משנה, ועד היום אני לא בטוחה מה גרם לאותו ההתקף. ככל הנראה זה נגרם מצריכה של פירור קטן של אחד האלרגנים.

לא פעם נתקלתי בדיונים שמתנהלים ברשתות החברתיות בקשר למוצרים שעלולים להכיל אלרגנים, ובדרך כלל עולות שאלות כמו: "המוצר הזה עלול להכיל בוטנים, האם זה 'עובר' אצלכם? או "האם אתם נותנים לילד שלכם לאכול את אותו המוצר?" בעיני השאלות האלה אינן במקומן. העובדה שאדם אחר הסובל מאלרגיה צורך מוצר שעלול להכיל את האלרגן, אינה מצביעה בהכרח על כך שהמוצר בטוח למאכל על ידי אדם אחר הסובל מאלרגיה. 

כמו שכתבתי, עניין ה- "עלול להכיל" מתמצא בנטילת סיכונים. אפשר לקחת סיכון ולאכול משהו ש״עלול להכיל״, וייתכן שב- 99 פעמים זה יהיה בסדר, אבל אף אחד לא יכול לערוב לכך שבפעם ה- 100 זה "יעבור", שהרי דווקא אז יכולה להתפתח תגובה רצינית. העניין הוא שפשוט אי אפשר לדעת. כל משפחה צריכה לקבל החלטה עד כמה היא מרגישה בנוח עם הסיכון הזה. 

טיפ בעניין: במוצרים מיובאים אני ממליצה מאוד להסיר את המדבקה בעברית ולקרוא את המידע על אלרגנים בשפת המקור (אם זה שפה שאתם לא מכירים אז זה מעט יותר מורכב). לעיתים יש בעיה בתרגום המידע האלרגני, ולכן מומלץ שלא לסמוך על התגית בעברית. טיפ נוסף: אזהרה על אלרגנים יכולה להמצא גם במוצרי מזון שלא העלתם על דעתכם שעלולים להכיל את האלרגן, למשל: קרטיבים, תבלינים, ירקות קפואים וארוזים ואפילו במוצרי קוסמטיקה (שמן בלנאום לתינוקות, משחות שיניים וכו').

חשוב! אין חובת סימון ״עלול להכיל״ על מוצרים בארץ! כלומר, אם אתם נתקלים במוצר שלא רשום עליו מידע אלרגני, זה לא אומר שהוא בטוח. אני קונה מוצרים של חברות שאני סומכת עליהן ויודעת שהן דואגות לסמן.

בכל מקרה שבו מתעוררת שאלה ניתן להתקשר לשירות הלקוחות של החברה ולשאול. 

האם אתם צורכים מזון  ש״עלול להכיל״? אם כן, איך קיבלתם את ההחלטה? אנא שתפו.


שתף את הפוסט